Zamówienie ZDM obejmuje 200 maszyn, z których większość będzie realizowała wyłącznie transakcje kartą czy smartfonem
Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu analizuje oferty złożone w przetargu na wdrożenie nowych parkomatów w stolicy Wielkopolski. Większość maszyn nie będzie przyjmowała gotówki. Na realizację tego zamówienia przeznaczono 9 mln zł, a do jego realizacji zgłosiło się czterech wykonawców.
Przetarg dotyczy nie tylko dostawy, montażu i uruchomienia automatów, ale też usług serwisowych. Maszyny mają się pojawić w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania Centrum oraz w Strefie Płatnego Parkowania Śródka/Politechnika. Nowe parkomaty powinny rozpocząć pracę w przyszłym roku, ale trudno na razie określić konkretny termin – to zależy od czasu podpisania umowy z konkretnym wykonawcą.
Zamówienie ZDM obejmuje łącznie 200 urządzeń. Zdecydowana większość (160 sztuk) będzie przyjmować wyłącznie płatności elektroniczne, uiszczane z pomocą karty, urządzenia z NFC (smartfon albo smartwatch) oraz Blikiem. W parkomatach tych nie będą drukowane bilety postojowe. Pozostałe maszyny (40 sztuk) mają przetwarzać zarówno płatności bezgotówkowe, jak i gotówkowe. Sprzęt ten będzie też drukował papierowe bilety.
Osoby, które nie otrzymają biletu w formie fizycznej, mogą liczyć na bilet cyfrowy (ten może trafić na skrzynkę mailową kierowcy). Transakcja realizowana w ten sposób zostanie zapisana na serwerze biletów elektronicznych i będzie podstawą podczas ewentualnej kontroli. Na podany adres mailowy ma też być wysyłane powiadomienie o zbliżającym się końcu czasu postoju. Będzie ono zawierać link umożliwiający zdalne przedłużenie parkowania za pośrednictwem bramki płatniczej. Dodatkowo w zamówieniu mowa jest o funkcji start-stop, dzięki której można skrócić czas postoju i odzyskać część środków.