Z badania wynika również, że blisko połowa ankietowanych odkłada na święta pieniądze z wyprzedzeniem
Z badania przeprowadzonego dla Mastercarda, a dotyczącego świątecznych wydatków Polaków, wynika, że dwie trzecie respondentów zamierza przeznaczyć na zakup prezentów do 1 tys. zł. Przekroczyć tę sumę planuje 17 proc. ankietowanych. Co trzeci Polak nie przejmuje się zbytnio tym, ile będzie kosztować celebracja nadchodzących świąt.
W tym roku wśród najchętniej wybieranych kategorii prezentów znajdują się ubrania i dodatki (45 proc.), zabawki (41 proc.) oraz książki (39 proc.). Blisko jedna trzecia (29 proc.) badanych planuje wręczyć bliskim gadżety wprost związane z zainteresowaniami, 17 proc. stawia na bilety na wydarzenia, 12 proc. zamierza podarować prezenty związane z doświadczeniami (np. wyjścia do restauracji), a 8 proc. kupi bliskim wycieczki i podróże. Co piąty badany w tym roku nie planuje kupować świątecznych podarunków.
Z badania wynika również, że blisko polowa (46 proc.) ankietowanych odkłada na święta pieniądze z wyprzedzeniem. Świąteczny budżet częściej planują kobiety niż mężczyźni (48 proc wobec 44 proc.), a także osoby w wieku 18-24 lata i 35-44 lata.. Druga grupa (54 proc.) o świątecznych wydatkach myśli w ostatniej chwili.
W jaki sposób Polacy pokrywają zwiększone wydatki w okresie świąt? Zdecydowana większość (73 proc.) respondentów stwierdziła, że nigdy nie pożycza, a jeśli aktualnie nie ma pieniędzy, to rezygnuje z części wydatków. Pozostała grupa (27 proc.) pożycza pieniądze od bliskich lub w banku. Częściej dotyczy to mężczyzn niż kobiet (30 proc. wobec 23 proc.).
Gdy pojawia się konieczność pokrycia niespodziewanych kosztów, największa grupa konsumentów jest gotowa sięgnąć po oszczędności (32 proc.). Co piąty ankietowany (21 proc.) zapłaciłby kartą kredytową, podobnie wygląda to w przypadku płatności odroczonych (18 proc.).
Badanie w formie ankiety elektronicznej przeprowadziła firma Minds & Roses w listopadzie br. na grupie ponad 1 tys. klientów banków w wieku od 18 do 60 lat.