Polscy przedsiębiorcy rozumieją, że przewagę konkurencyjną może dawać podnoszenie kompetencji. Wiedzę czerpią głównie z internetu
Inflacja postrzegana jest jako jeden z głównych czynników negatywnie wpływających na kondycję firm. Spadku realnych dochodów doświadczyło 41 proc. przedsiębiorców zatrudniających do 9 pracowników. Z kolei ponad połowa z nich (53 proc.) zauważyła ogólne pogorszenie swojej sytuacji finansowej, a niewielu mniej ankietowanych (49 proc.) przyznało, że w ostatnim roku liczba ich klientów zmalała. To wnioski płynące z badania przeprowadzonego dla Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Jak mniejsze firmy radzą sobie z kryzysem? Najczęściej decydują się na rozszerzenie swojej działalności (39 proc.) oraz wprowadzanie obniżek cen i promocji (32 proc.). Przedsiębiorcy starają się też obniżać koszty prowadzenia działalności (45 proc.) oraz korzystać ze zgromadzonych oszczędności (39 proc.).
Z badania wynika również, że polscy przedsiębiorcy rozumieją przewagę jaką daje wiedza i przyznają, że sukces w biznesie zależy też od stałego rozwoju swoich kompetencji. Najpopularniejszymi wśród właścicieli firm źródłami wiedzy na temat rozwoju biznesu są webinary (36 proc.) i kanały na YouTube (33 proc.). Przedsiębiorcy poszukują również informacji podczas szkoleń oraz w serwisach edukacyjnych, np. na prowadzonej przez Fundację Polska Bezgotówkowa platformie Akademia Przedsiębiorcy.pl. Ponad połowa (51 proc.) respondentów przyznała, że na edukację i poszukiwanie informacji o rozwoju biznesu poświęca do 5 godzin w tygodniu.