Pod koniec września liczba aktywnych użytkowników Blika zbliżyła się do 15 mln
Polski Standard Płatności, operator systemu Blik, podsumował swoją działalność w III kw. 2023 roku. W ciągu trzech miesięcy za pomocą tego rozwiązania przeprowadzono 455 mln transakcji o wartości 63 mld zł, co wobec analogicznego kwartału poprzedniego roku stanowi wzrosty o odpowiednio 40 proc. oraz 47 proc. Łącznie od początku roku zarejestrowano 1,3 mld płatności o wartości 171 mld zł.
W minionym kwartale co druga transakcja Blikiem miała miejsce w handlu internetowym: w ten sposób zapłacono 227,9 mln razy (o 28 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku). Jednak o ile w miesiącach lipiec-wrzesień br. e-commerce odpowiadał za 50,1 proc. płatności Blikiem, o tyle w III kw. 2022 roku było to 54,9 proc. Na znaczeniu zyskują zatem inne narzędzia oferowane przez PSP.
Blisko jedną czwartą wszystkich transakcji Blikiem w minionym kwartale stanowiły przelewy na telefon. W trzecim kwartale użytkownicy skorzystali z nich 109 mln razy (to o 68 proc. więcej niż w III kw. 2022 roku). Wartość przekazanych w ten sposób środków wyniosła 15,6 mld zł (wzrost o 90 proc.). W usłudze otrzymywania przelewów na telefon zarejestrowanych jest już przeszło 15,6 mln numerów.
W III kw. z pomocą Blika zrealizowano też ponad 100 mln operacji w terminalach płatniczych (barierę tę przekroczono pierwszy raz). Ich wartość wyniosła 5,3 mld zł. Ponad jedną trzecią stanowiły transakcje zbliżeniowe – wykonano ich 37 mln, o ponad 70 proc. więcej niż w analogicznym kwartale 2022 roku. Z możliwości zbliżeniowego płacenia Blikiem skorzystało już 2,4 mln użytkowników.
Z kolei liczba transakcji w bankomatach z wykorzystaniem Blika wyniosła w okresie lipiec-wrzesień 16,3 mln, co oznacza wzrost o 19 proc. wobec analogicznego kwartału 2022 roku. Ich wartość osiągnęła 10,8 mld zł. Warto dodać, że liczba aktywnych użytkowników Blika pod koniec trzeciego kwartału 2023 roku sięgnęła 14,8 mln.
W najbliższych kwartałach PSP zamierza się skupić m.in. na ekspansji zagranicznej i będzie rozwijać usługi na rynkach słowackim oraz rumuńskim. Z kolei w Polsce spółka chce rozwijać usługi płatności odroczonych: Blik płacę później.