Aplikacja OpenApp ma upraszczać zakupy nie tylko online, ale i offline. Można już z niej korzystać w pierwszych kilku sklepach
Warszawska spółka OpenApp Pay pochwaliła się wdrożeniem nowego systemu płatności dla e-commerce. Rozwiązanie ma łączyć płatności online i offline z m.in. biometrycznym logowaniem, co skróci czas potrzebny na sfinalizowanie zakupu.
Fintech wyjaśnia, że jego aplikacja sprawia, iż płatność staje się jednocześnie checkoutem, czyli procesem składania zamówienia. Apka sama wysyła niezbędne dane do sklepu. Zapisane są w niej np. preferowana metoda dostawy (na razie tylko kurier), dane kontaktowe klienta czy dane do faktury. Oszczędność czasu pojawia się także przy logowaniu, bo loginy i hasła zastępuje biometria (odcisk palca lub skan twarzy).
Co ciekawe, aplikacja przyda się też w przypadku zakupów w sklepach stacjonarnych: pojawią się one w aplikacji podobnie jak zamówienia online wraz z możliwością zwrotu czy ponownego zakupu (dotyczy to sieci, które oferują jednocześnie produkty w internecie i sklepach stacjonarnych).
Dla klientów korzystanie z OpenApp jest darmowe. Koszty są po stronie sklepów, które chciałyby przyjmować płatności nową aplikacją. Na stronie fintechu mowa jest o jednej stawce prowizji w wysokości 0,49 proc. kwoty transakcji przy bezpośredniej integracji systemu sklepów z aplikacją OpenApp. Firma zaznacza, że w przypadku sklepów działających na platformach zakupowych koszt może być inny.
W aplikacji można płacić z pomocą Portfela OpenApp, ale ten bazuje na doładowaniach przelewami, co utrudnia korzystanie z narzędzia. Co prawda na swojej stronie firma pisze też o płaceniu kartą przez GPay lub Apple Pay, ale w samej apce nie widać na razie takich metod płatności. Być może dodatkowe opcje pojawią się po zweryfikowaniu tożsamości. Taka funkcja jest widoczna w aplikacji, a proces ten ma się odbywać za pośrednictwem systemu mojeID. Niestety, na razie funkcja nie działa – przy próbie jej uruchomienia wyświetlany jest komunikat o błędzie.
Aplikacja OpenApp Pay dostępna jest w App Store i Google Play. Z rozwiązania można już skorzystać w kilku sklepach, takich jak ThePlanet.pl, sprobujtejkawy.pl, healhaus.pl. Niebawem ma ono być dostępne także na Smyk.com. Założycielem fintechu jest Witold Ferenc, twórca Frisco.pl, a w gronie inwestorów znaleźli się JRHolding, Aurelien Deleusiere oraz InnoVenture.
Na koniec warto wspomnieć, że podobne możliwości jak OpenApp oferuje uruchomiona niedawno (w wersji beta) usługa InPost Pay. Po jej aktywacji wystarczy w e-sklepie na karcie produktu wybrać przycisk "Dodaj do koszyka w InPost Pay". Jeśli klient robi zakupy po raz pierwszy w danej przeglądarce, zostanie poproszony o podanie numeru swojej komórki. Wówczas wybrany produkt doda się automatycznie do koszyka w aplikacji InPost. Kolejne produkty dodawane do koszyka w danym sklepie będą pojawiać się jednocześnie także w aplikacji InPost. Po zakończeniu zakupów można zapłacić za nie w apce InPostu kartą, Blikiem, portfelem cyfrowym lub za pobraniem. Po sfinalizowaniu transakcji paczka z zamówieniem zostanie wysłana np. do zapamiętanego wcześniej paczkomatu.
Z kolei działająca na rynku dostaw Furgonetka rozwija system Portmonetka, z pomocą którego klienci sklepów internetowych mogą zamawiać produkty w różnych sklepach przy użyciu jednego konta zakupowego. Wszystkie te narzędzia mają rozwiązywać problem porzucania koszyków zakupowych przez klientów, którzy nie chcą zakładać kont i wypełniać formularzy zakupowych w każdym odwiedzanym sklepie.