Z danych zawartych w raporcie Netbank wynika ponadto, że na koniec czerwca br. przeszło 22,4 mln klientów indywidualnych aktywnie korzystało z bankowych usług elektronicznych
Związek Banków Polskich opublikował raport Netbank, zawierający informacje o popularności bankowości internetowej i mobilnej w Polsce w II kw. 2023 roku. Z dokumentu wynika m.in., że na koniec czerwca obowiązywało w naszym kraju blisko 42,7 mln umów umożliwiających dostęp do usług bankowości internetowej. W porównaniu z analogicznym kwartałem roku poprzedzającego oznacza to wzrost o przeszło 4,5 proc., zaś w zestawieniu z I kw. 2023 r. wzrost wyniósł niespełna 1 proc.
Liczba klientów indywidualnych, korzystających aktywnie (przynajmniej raz w miesiącu) z bankowych usług elektronicznych, sięgnęła na koniec czerwca przeszło 22,4 mln. To o blisko 290 tys. mniej niż w kwartale poprzedzającym (spadek o ponad 1,2 proc.), ale o ponad 800 tys. więcej (bisko 4 proc.) niż w analogicznym kwartale 2022 roku. ZBP podał również, że w porównaniu z czerwcem 2022 roku średnia wartość przelewu klienta indywidualnego wzrosła o ponad 8,5 proc. W tym samym czasie nieznacznie zmniejszyła się średnia liczba tych przelewów.
Nadal rośnie liczba aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych. O ile w II kw. 2022 roku było ich niewiele ponad 18 mln, o tyle miniony kwartał zakończył się wynikiem ponad 20,5 mln. Oznacza to wzrost o 13,7 proc. (kwartalny wzrost wyniósł ok. 2 proc.). Z raportu wynika też, że 70 proc. osób aktywnie korzystających z bankowości mobilnej (ponad 14,3 mln) to klienci "mobile only", czyli używający bankowości elektronicznej wyłącznie za pośrednictwem aplikacji. W porównaniu z I kw. 2023 roku przybyło takich osób przeszło 700 tys. To także o ponad 2,3 mln więcej niż w II kw. 2022 roku.
W raporcie ZBP znalazły się także statystyki dotyczące korzystania z bankowości elektronicznej przez firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Na koniec czerwca liczba MŚP posiadających dostęp do bankowości internetowej wynosiła blisko 3,5 mln (bardzo nieznaczny spadek w stosunku kwartalnym). Z podanej grupy ponad 2,4 mln małych i średnich firm aktywnie korzystało z tego rozwiązania w omawianym okresie (w tym przypadku zanotowano jednak niewielki wzrost w porównaniu z I kw. 2023 roku).