Niedawno instytucja znalazła się w konsorcjum, które sfinansuje zakup kilkudziesięciu lokomotyw przyjaznych dla środowiska
W Gdańsku startują Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO 2023, czyli największe w Polsce (i drugie w Europie) spotkanie branży transportu szynowego. To już 15. edycja wydarzenia, którego celem jest prezentacja aktualnego stanu rozwoju systemów transportowych oraz infrastruktury kolejowej nie tylko w Polsce, ale też w Europie i na świecie. Partnerem finansowym wydarzenia jest Pekao.
Obecność jednego z największych rodzimych banków na tym wydarzeniu nie jest dziełem przypadku – Pekao zaangażował się w finansowanie transportu kolejowego, czego przykład stanowi niedawna umowa z firmą Cargounit, zajmującą się wynajmem lokomotyw w Europie Środkowo-Wschodniej.
Bank znalazł się w gronie 10 polskich i zachodnioeuropejskich instytucji, które podpisały z Cargounit umowę finansowania o łącznej wartości blisko 340 mln euro (ok. 1,5 mld zł). Udział Pekao w tym przedsięwzięciu wyniósł 157 mln zł. To największe w historii polskich firm z sektora prywatnego finansowanie taboru kolejowego. Obejmie ono m.in. kredyt terminowy na refinansowanie istniejącego zadłużenia i kredyt inwestycyjny na finansowanie zakupów lokomotyw.
Finansowanie ma "zielony" charakter i jest udzielone w formule Sustainability Linked Loan. Oznacza to, że jego oprocentowanie zależy od spełnienia celów z zakresu zrównoważonego rozwoju. Z pomocą tych środków Cargounit może zakupić ok. 70 lokomotyw przyjaznych dla środowiska.
Warto przypomnieć, że w ogłoszonej w połowie 2021 roku strategii ESG bank założył, że do 2024 roku zorganizuje finansowanie dla nowych projektów zrównoważonych na minimum 30 mld zł. W efekcie udział zielonego finansowania obejmującego m.in. instalacje OZE, ekologiczne budownictwo czy niskoemisyjny transport zwiększy się do ponad 4 proc. portfela banku.