Express Elixir i BlueCash to systemy umożliwiające natychmiastowe przelewy między rachunkami w różnych bankach
Narodowy Bank Polski opublikował raport na temat systemów rozliczeniowych działających na polskim rynku, w tym narzędzi do przelewów ekspresowych. Wynika z niego, że w I kw. br. Express Elixir, którego operatorem jest KIR, rozliczył 74,7 mln transakcji, co oznacza wzrost o 7,4 proc. w stosunku do ostatniego kwartału roku ubiegłego. Wartość przelewów wyniosła w tym czasie 43,4 mld zł, co oznacza wzrost o 2 proc. Na koniec marca z systemu korzystało 27 banków. W serwisie cashless.pl mogliście przeczytać, że całkiem niedawno, a więc w marcu, przystąpił do niego Nest Bank.
Alternatywnym systemem płatności natychmiastowych jest BlueCash, którym zarządza spółka Autopay (wcześniej Blue Media). W pierwszym kwartale zrealizowano za jego pomocą 3,7 mln zleceń o wartości 4,6 mld zł. W porównaniu z kwartałem poprzedzającym oznacza to spadki o odpowiednio 1,8 proc. oraz 0,9 proc. Na koniec marca z narzędzia korzystało sześć banków komercyjnych oraz 84 banki spółdzielcze (o trzy mniej niż na koniec 2022 roku).
W tym samym czasie w systemie Elixir (podstawowe rozwiązanie KIR-u) przetworzono 558,9 mln transakcji – o 0,6 proc. mniej niż w kwartale poprzedzającym. Ich wartość uległa zmniejszeniu o 3,7 proc. i wyniosła 2 bln zł. Kwartalne spadki zanotował także system Euro Elixir, z pomocą którego realizowane są transakcje transgraniczne w euro. W pierwszych trzech miesiącach roku użyto go w 12,4 mln płatności – to o 2,3 proc. mniej niż kwartał wcześniej. Wartość zleceń zmniejszyła się o 1,7 proc. i wyniosła 91,9 mld euro.