Bank centralny podał, że transakcje zbliżeniowe stanowiły w I kw. 97,4 proc. wszystkich transakcji bezgotówkowych
Z danych Narodowego Banku Polskiego dotyczących rodzimego rynku kart płatniczych wynika, że udział kart aktywnych (wykonano nimi minimum jedną transakcję w danym kwartale) w całym portfelu kart wyniósł w I kw. 73,2 proc. To jeden z najlepszych wyników w historii. Dla porównania: w ostatnim kwartale 2022 roku było to 72,1 proc., a w analogicznym kwartale roku poprzedzającego 70,3 proc.
W okresie styczeń-marzec karta posłużyła klientom średnio 50 razy do realizacji transakcji gotówkowych i bezgotówkowych. W kwartale poprzedzającym było ich średnio 53. Wartość pojedynczej transakcji z użyciem karty wynosiła średnio 120 zł. W porównaniu z IV kw. oznacza to nieznaczny spadek. Z raportu NBP wynika, że w pierwszych trzech miesiącach roku przeprowadzono 2,2 mld transakcji kartami płatniczymi, a ich łączna wartość wyniosła 268,2 mld zł. W porównaniu z kwartałem poprzedzającym oznacza to spadki o odpowiednio 4,2 proc. oraz 6,9 proc.
Bank centralny poinformował także, że wśród organizacji płatniczych przeważającą pozycję na polskim rynku utrzymała Visa – do tego podmiotu należało w I kw. 52,9 proc. wydanych w naszym kraju kart płatniczych. Taki sam wynik firma osiągnęła w kwartale poprzedzającym. Udział Mastercarda wyniósł w I kw. 47 proc. (nieznaczny wzrost). Z kolei udział kart pozostałych podmiotów spadł do 0,1 proc.
Ze statystyk NBP można się także dowiedzieć, że na koniec I kw. 2023 roku w Polsce w obiegu znajdowało się 43,1 mln kart w funkcją zbliżeniową. W porównaniu z kwartałem poprzedzającym oznacza to wzrost aż o 1,4 mln sztuk. Należy odnotować, że udział kart zbliżeniowych w krajowym rynku plastików osiągnął 96,2 proc. i był to najwyższy wskaźnik w historii. Wszystkich zbliżeniowych instrumentów płatniczych, a zatem także smartfonów czy zegarków z funkcją płatności, było na koniec I kw. 53,4 mln. To o 9 proc. więcej niż w kwartale poprzedzającym.
W omawianym okresie w Polsce wykonano przeszło 2 mld transakcji zbliżeniowych. W porównaniu z kwartałem poprzedzającym oznacza to wzrost o niemal 72 mln (3,6 proc.). Bazując na danych od wydawców kart NBP kolejny raz podał, że wykorzystanie funkcji zbliżeniowej jest w Polsce powszechne: transakcje zbliżeniowe stanowiły w I kw. 97,4 proc. wszystkich transakcji bezgotówkowych.
Z raportu banku centralnego można się także dowiedzieć, że w I kw. 2023 roku z wykorzystaniem kart płatniczych zrealizowano 50,3 mln transakcji w internecie. To o 3,6 mln mniej niż w ostatnim kwartale 2022 roku. Ich łączna wartość wyniosła 7,9 mld zł. W porównaniu z kwartałem poprzedzającym oznacza to spadek o ponad 14 proc. W okresie styczeń-marzec transakcje kartowe realizowane w internecie stanowiły pod względem wartości przeszło 5,5 proc. wszystkich transakcji bezgotówkowych.
Na koniec warto przypomnieć, że w I kw. w Polsce w obiegu było 44,8 mln kart płatniczych. To o 236 tys. więcej niż na koniec IV kw. minionego roku. Więcej na ten temat przeczytacie w tym tekście. Serwis cashless.pl informował też m.in., jak wygląda sytuacja na rodzimym rynku terminali płatniczych oraz bankomatów i wpłatomatów.