Urzędnicy dowiedli także, że BoA niesłusznie naliczał wysokie opłaty za niezrealizowane transakcje
Bank of America, jedna z największych instytucji finansowych świata, musi zapłacić 250 mln dolarów za nadużycia, jakich dopuszczał się w minionej dekadzie. Poinformowała o tym amerykańska agencja CFPB (Consumer Financial Protection Bureau), czyli podmiot zajmujący się ochroną praw konsumentów. Na kwotę tę składa się 150 mln dolarów kar oraz 100 mln dolarów, które bank musi wypłacić klientom.
Amerykańcy urzędnicy stwierdzili, że BoA na przestrzeni kilku lat naraził na szkody kilkaset tysięcy konsumentów, wykorzystując do tego różne mechanizmy. Jednym z nich było pobieranie opłat za odrzucane transakcje, gdy na rachunku brakowało środków. Za każdą taką operację bank naliczał 35 dolarów, a proceder mógł być wielokrotnie stosowany dla tej samej transakcji.
Kolejna przewina polegała na niedotrzymywaniu obietnic składanych posiadaczom kart kredytowych. Aby zdobyć klientów, BoA w kampaniach marketingowych obiecywał bonusy finansowe i nagrody za skorzystanie z oferty kartowej. Deklaracje banku nie miały jednak pokrycia w rzeczywistości. W kontekście plastików CFPB zwróciło uwagę na jeszcze jeden problem: tworzenie fikcyjnych kart.
Aby zrealizować wyznaczone przez bank cele i zgarnąć premie motywacyjne, pracownicy BoA korzystali z danych osobowych klientów i składali w ich imieniu wnioski o kredytówki. Nieświadomi tego klienci byli obciążani opłatami, odczuwali skutki obniżenia zdolności kredytowej i musieli poświęcać czas na wyjaśnianie sprawy.
Państwowa agencja przypomina w swoim komunikacie, że to nie pierwsza kara nałożona na BoA – niemal dziesięć lat temu CFPB nakazała tej instytucji wypłacić klientom niemal 730 mln dolarów w ramach odszkodowania za nielegalne praktyki dotyczące kart kredytowych. Z wysokimi karami bank musiał się też mierzyć w tej dekadzie.