W pierwszej setce najdroższych brandów świata dominują firmy technologiczne z USA i Azji
Kantar opublikował wyniki najnowszej edycji badania BrandZ prezentującego wartości najpopularniejszych marek na świecie. W tym roku pierwszą setkę wyceniono łącznie na 6,9 bln dolarów. To o 20 proc. mniej niż w roku poprzedzającym, ale jednocześnie o 47 proc. więcej niż przed pandemią, w 2019 roku.
Pozycję zdecydowanego lidera zestawienia utrzymał Apple, którego markę wyceniono na 880 mld dolarów. Kolejne pozycje w rankingu również zajęły firmy technologiczne: Google, Microsoft oraz Amazon. Wszystkie one zaliczyły jednak spadek wartości marki. Warto zaznaczyć, że spółki technologiczne kolejny raz są najliczniej reprezentowane w pierwszej setce zestawienia. To przede wszystkim podmioty amerykańskie, ale nie brakuje też azjatyckich, zwłaszcza chińskich.
W pierwszej dziesiątce rankingu zameldowali się dwaj gracze z rynku finansowego: Visa (miejsce 6, wartość marki wyniosła ponad 169 mld dolarów) oraz Mastercard (miejsce 9, wartość marki wyniosła ponad 110 mld dolarów). Chociaż w ciągu roku wartość ich brandów spadła o odpowiednio 11 proc. oraz 6 proc., oba podmioty poprawiły swoje pozycje w zestawieniu. Do pierwszej setki trafiły też m.in. American Express czy PayPal.
Badanie BrandZ prowadzone jest od lat 90. XX wieku i bazuje na wywiadach z przeszło 4 mln konsumentów. Pod lupę branych jest 20 tys. marek z ponad 50 rynków. Aby trafić do rankingu brand musi być własnością spółki notowanej na giełdzie lub spółki prywatnej, której dane finansowe są dostępne publicznie.