Zdecydowana większość oszustw kartowych odbyła się bez fizycznej obecności plastików
Europejski Bank Centralny opublikował raport na temat oszustw kartowych w strefie SEPA w 2021 roku. Ich wartość we wspomnianym okresie wyniosła 1,53 mld euro, co stanowiło 0,028 proc. wartości (5,4 bln euro) wszystkich transakcji kartowych w tym czasie i na tym obszarze.
Instytucja poinformowała, że w przypadku fraudów kartowych utrzymuje się trend spadkowy. Dla porównania w 2019 roku ich wartość wyniosła 1,87 mld euro, a najwyższy udział w całości transakcji miał miejsce w 2008 roku (wtedy zaczęto prowadzić takie dane): 0,048 proc. Bank tłumaczy to wdrażaniem rozwiązań silnego uwierzytelniania klientów, czyli elementów dyrektywy PSD2, a także podnoszeniu branżowych standardów, które ograniczają możliwość fałszowania kart.
Pod względem wartości za większość fraudów (63 proc.) w 2021 roku odpowiadały transakcje transgraniczne. Warto mieć jednak na uwadze, że jednocześnie płatności tego typu stanowiły jedynie 11 proc. wszystkich. Nie jest to zjawisko nowe – taka sytuacja utrzymuje się od kilku lat.
Większość oszustw kartowych dotyczyła transakcji bez fizycznej obecności plastiku. Fraudy CNP (card not present) zarówno w 2020 roku, jak i w 2021 roku stanowiły 84 proc. całkowitej wartości oszustw kartowych. Ten wskaźnik wzrasta w ostatnich latach za sprawą rosnącego udziału e-commerce w handlu oraz nasilającego się phishingu W 2021 roku wartość kradzieży CNP wyniosła 1,28 mld euro, czyli o ponad 12 proc. mniej niż w roku poprzedzającym.
Za pozostałe kilkanaście procent fraudów odpowiadają kradzieże z wykorzystaniem fizycznej karty: w bankomatach oraz terminalach płatniczych. Ich wartość w 2021 roku wyniosła w przypadku tych pierwszych maszyn 74 mln euro, co oznacza ponad 4-procentowy spadek w porównaniu z rokiem poprzedzającym. W przypadku terminali było to 177 mln euro, czyli o przeszło 7 proc. mniej niż w 2020 roku.
EBC w swoim raporcie podkreśla, że chociaż wspomniane dane i wynikająca z nich pozytywna tendencja mogą napawać optymizmem, to należy zachować czujność: rok 2021 to czas pandemii, która np. ograniczyła podróże i zmieniła sposób korzystania z kart. Nie można wykluczać, że oszuści dostosowali się już do nowych warunków i w większym stopniu będą stosować np. zabiegi socjotechniczne w celu wyłudzenia wrażliwych danych lub po prostu środków.