Jak podaje Komisja, w 2022 roku zaledwie 3 emitentów w pełni zrealizowało cel zbiórki
Komisja Nadzoru Finansowego opublikowała raport dotyczący m.in. rynku ofert publicznych akcji w 2022 roku i znalazły się w nim informacje dotyczące finansowania społecznościowego w naszym kraju. Jak przekonuje instytucja, w sektorze tym nastąpiło istotne spowolnienie – dotyczy to zarówno liczby i wartości uruchomionych zbiórek, jak i wielkości pozyskanego kapitału.
W ubiegłym roku na platformach crowdfundingowych uruchomiono 38 ofert, których emitenci planowali pozyskać łącznie niespełna 80 mln zł. Zakończono 35 ofert, w których finalnie pozyskano 17,3 mln zł. Dla porównania w roku poprzedzającym ofert było 65, a emitenci chcieli z ich pomocą pozyskać prawie 180 mln. Ostatecznie udało im się w wówczas zdobyć w ten sposób ponad 101 mln zł. Średnia wartość środków zdobytych w ramach finansowania społecznościowego spadła w tym czasie z 1,6 mln zł do 0,5 mln zł.
Z raportu wynika, że w 2022 roku zaledwie 3 emitentów w pełni zrealizowało cel zbiórki. W latach poprzedzających takich podmiotów było znacznie więcej. W ubiegłym roku w 9 ofertach nie osiągnięto minimalnego progu emisji. Dodatkowo jedna oferta została wstrzymana, jedna odwołana, a jedna zakazana przez KNF. W ramach ofert zakończonych w 2022 roku emitenci osiągali średnio 28 proc. celu emisji. Liderem pod względem wartości zebranego kapitału była w tym czasie platforma Beesfund. Z jej pomocą pozyskano ponad 6 mln zł.
KNF w swoim raporcie przywołuje przykład spółki Pora na Pola, która w latach 2019-2022 przeprowadziła przy udziale platform crowdfundingowych 5 ofert publicznych akcji. Niedawno firma ta złożyła wniosek o upadłość. W 2022 roku jedyną spółką, której udało się pozyskać kapitał o wartości ponad 2 mln zł, było Kolejkowo, czyli organizator wystaw tematycznych.