Z dokumentu wynika także, że na koniec roku ponad 19,3 mln klientów indywidualnych aktywnie bankowało z pomocą smartfona
Związek Banków Polskich opublikował raport Netbank, zawierający informacje o popularności bankowości internetowej i mobilnej w Polsce w IV kw. 2022 roku. Wynika z niego m.in., że na koniec roku obowiązywało w naszym kraju blisko 42 mln umów umożliwiających dostęp do usług bankowości internetowej. W porównaniu z analogicznym kwartałem roku poprzedzającego oznacza to wzrost o przeszło 6,5 proc, zaś w zestawieniu z III kw. 2022 r. wzrost wyniósł niespełna 1,3 proc.
Liczba klientów indywidualnych, korzystających aktywnie (przynajmniej raz w miesiącu) z bankowych usług elektronicznych, sięgnęła na koniec grudnia przeszło 22 mln. To o ponad 120 tys. więcej niż w kwartale poprzedzającym (wzrost o ok. 0,5 proc.), a także o blisko 1 mln więcej (przeszło 4 proc.) niż w analogicznym kwartale 2021 roku. ZBP podał również, że w porównaniu z grudniem 2021 roku średnia wartość przelewu klienta indywidualnego wzrosła o ponad 23 proc. W tym samym czasie zmniejszyła się (o ponad 1,6 proc.) średnia liczba tych przelewów.
Nadal rośnie liczba aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych. O ile w IV kw. 2021 roku było ich 16,5 mln, o tyle miniony kwartał zakończył się wynikiem ponad 19,3 mln. Oznacza to wzrost o 16,7 proc. (kwartalny wzrost wyniósł prawie 3,5 proc.). Z raportu wynika też, że 71 proc. osób aktywnie korzystających z bankowości mobilnej (ponad 13,5 mln) to klienci "mobile only", czyli używający bankowości elektronicznej wyłącznie za pośrednictwem aplikacji. W porównaniu z III kw. 2022 roku przybyło takich osób aż 1,1 mln. To także o ponad 3,8 mln więcej niż w IV kw. 2021 roku.
W raporcie ZBP znalazły się także statystyki dotyczące korzystania z bankowości elektronicznej przez firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Na koniec grudnia liczba MŚP posiadających dostęp do bankowości internetowej wynosiła ok. 3,4 mln (bardzo nieznaczny wzrost w stosunku kwartalnym). Z podanej grupy ponad 2,3 mln małych i średnich firm aktywnie korzystało z tego rozwiązania w omawianym okresie (także i w tym przypadku zanotowano niewielki wzrost w porównaniu z III kw. 2022 roku).