Cyfrowa platforma ma zwiększać wygodę i bezpieczeństwo, jednocześnie redukując m.in. zużycie papieru w banku
Jeden z największych na polskim rynku banków spółdzielczych, czyli Krakowski Bank Spółdzielczy, nawiązał współpracę z Hitachi Europe oraz Basement w zakresie wdrożenia trwałego nośnika informacji. Platforma elektroniczna ma usprawnić komunikację banku z klientami: dokumenty będą przechowywane i udostępniane z pomocą cyfrowych rozwiązań, przy zachowaniu odpowiednich standardów bezpieczeństwa oraz wymogów prawnych.
Trwały nośnik to cyfrowa metoda przekazywania klientom istotnych informacji, do których należą umowy i aneksy do nich, cenniki usług czy regulaminy. Zgodnie z wytycznymi regulatora, trwały nośnik ma zapewniać dostęp do informacji także po rozwiązaniu umowy łączącej klienta z bankiem oraz uniemożliwiać jednostronne wprowadzanie zmian w przekazanych klientowi dokumentach.
Zastosowane w tym przypadku rozwiązanie oparte jest na technologii macierzy WORM, którą stosują także inne podmioty z rodzimego sektora bankowego. Narzędzie to rozwijają podmioty z grupy Hitachi. Natomiast firma Basement dostarcza aplikacje umożliwiające komunikację między klientami i instytucjami. Rozwiązanie może być w przyszłości wykorzystane do cyfryzacji innych obszarów działalności banku: sprzedaży, cyfrowego obiegu dokumentów w samej instytucji czy przyjmowania dokumentacji od klientów.
Cyfrowa platforma wymiany informacji jest zgodna z regulacjami obowiązującymi w Unii Europejskiej i prowadzi do ograniczenia kosztów przez automatyzację, ale też redukcji zużycia papieru (co oznacza korzyści środowiskowe). Z rozwiązania trwałego nośnika od Hitachi korzysta obecnie m.in. ponad 100 banków spółdzielczych w Polsce.