Alternatywą dla pasażerów są m.in. papierowe bilety oraz aplikacje zewnętrznych firm
System ŚKUP, znany przede wszystkim mieszkańcom konurbacji górnośląskiej, uległ poważnej awarii. Ze strony internetowej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii wynika, że stało się tak za sprawą cyberataku, o którym powiadomiono już policję, a także Urząd Ochrony Danych Osobowych i NASK.
ŚKUP, czyli Śląska Karta Usług Publicznych, to karta elektroniczna wykorzystywana w płatnościach za przejazdy komunikacją miejską, parkowanie, usługi świadczone przez placówki kultury, ale też podczas wizyt w urzędach miast. Awaria spowodowała m.in., że pasażerowie nie mają dostępu do portalu pasażera i nie mogą używać aplikacji Mobilny ŚKUP. Przedstawiciele GZM zapewniają, że nie doszło do wycieku danych użytkowników, bezpieczne mają też być środki zgromadzone w elektronicznych portfelach kart.
Operator usługi zapewnia, że pracuje nad przywróceniem systemu, ale wymaga to utworzenia nowej infrastruktury informatycznej, co może potrwać kilka dni. W pracach tych bierze udział twórca rozwiązania – firma Asseco. Z opublikowanych informacji wynika również, że w obecne działania zaangażowana zostanie firma wyspecjalizowana w zakresie cyberbezpieczeństwa. Podmiot ten m.in. przeanalizuje okoliczności, w jakich doszło do ataku, oraz wypracuje rekomendacje dotyczące bezpieczeństwa systemu.
Zarząd Transportu Metropolitalnego przygotował dla pasażerów najważniejsze informacje dotyczące tymczasowych zasad korzystania z komunikacji miejskiej. Z komunikatu wynika, że bilety jednorazowe można kupować w wersji papierowej w kioskach czy u kierowców, a w wersji elektronicznej są one dostępne w zewnętrznych aplikacjach mobilnych: SkyCash, mPay, moBilet, zBiletem.pl i JakDojade. Z kolei bilety długookresowe nie tracą ważności. Więcej informacji na ten temat znajdziecie pod tym adresem.