Spośród funkcji dodatkowych aplikacji banków największym zainteresowaniem użytkowników cieszy się e-urząd
Ponad 60 proc. Polaków loguje się do swojego banku przez aplikację mobilną – wynika z badania zrealizowanego na potrzeby raportu "Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022" przeprowadzonego na zlecenie Santander Consumer Banku. Najczęściej z rozwiązania tego korzystają młodzi dorośli klienci.
Korzystanie z apki banku w grupie respondentów 18-29 lat jest bardzo rozpowszechnione (takiej odpowiedzi udzieliło 96 proc. badanych). Dla kolejnej grupy wiekowej, do 40 lat, jest to 81 proc., a dekadę wyżej wynik spada już do 62 proc. Najgorzej sprawa wygląda w przypadku seniorów – mniej niż połowa z nich korzysta z bankowych rozwiązań mobilnych.
Aplikacje banków są popularne wśród ankietowanych ze średnich miast (od 50 do 250 tys. osób). W ich przypadku odpowiedzi pozytywnej udzieliło niemal trzy czwarte badanych (73 proc.). W metropoliach są to dwie trzecie badanych (67 proc.), a dla osób mieszkających na wsi wynik to 43 proc. Z apek w większym stopniu korzystają także ankietowani ze średnim lub wyższym wykształceniem.
Z danych zebranych przez serwis cashless.pl wynika z kolei, że w III kw. 2022 roku swoimi rachunkami bankowymi za pomocą urządzeń mobilnych zarządzała niemal połowa klientów (49,8 proc.). Trzeba mieć jednak na uwadze, że w przypadku poszczególnych banków wyniki te mogą być bardzo zróżnicowane. Dla otwierającego zestawienie ING było to ponad 70 proc., podczas gdy dla Pocztowego zaledwie 17 proc.
Z innej analizy cashless.pl można się dowiedzieć, że w III kwartale 2022 r. działające na polskim rynku banki miały ponad 13,1 mln klientów mobile only, czyli takich, którzy w danym okresie logowali się na swoje konta wyłącznie z pomocą urządzeń mobilnych. To o blisko 678 tys. więcej niż w kwartale poprzedzającym i o ponad 3,3 mln więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
Badanie wykonane na zlecenie Santander Consumer Banku pokazało też, że użytkownicy apek bankowych w przypadku ich dodatkowych funkcji najczęściej korzystają z e-urzędu (np. składanie wniosku o 500+). Co czwarty ankietowany używa aplikacji do doładowania telefonu. Niewiele ponad 20 proc. wskazało na płatności za bilety parkingowe czy autostrady.