Klientów, którzy zarządzali rachunkiem przez smartfony, ale jednocześnie korzystali z innych sposobów na bankowanie, było w III kw. ponad 18,7 mln
Związek Banków Polskich opublikował raport Netbank, zawierający informacje o popularności bankowości internetowej i mobilnej w Polsce. Dokument dotyczy III kw. 2022 roku, a wynika z niego m.in., że na koniec września obowiązywało w naszym kraju blisko 41,5 mln umów umożliwiających dostęp do bankowości internetowej. W porównaniu z analogicznym kwartałem roku poprzedzającego oznacza to wzrost o przeszło 7 proc.
Liczba klientów indywidualnych, korzystających aktywnie (przynajmniej raz w miesiącu) z bankowych usług elektronicznych, sięgnęła we wrześniu blisko 21,9 mln. To o ponad 200 tys. więcej niż w kwartale poprzedzającym (wzrost o ok. 1 proc.), a także o ponad 1 mln więcej (przeszło 5 proc.) niż w analogicznym kwartale 2021 roku. ZBP podał również, że w porównaniu z wrześniem 2021 roku średnia wartość przelewu klienta indywidualnego wzrosła o ponad 25 proc., a średnia liczba tych przelewów zwiększyła się o niecałe 0,7 proc.
Nadal rośnie liczba aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych. O ile w III kw. 2021 roku było ich niespełna 15,9 mln, o tyle miniony kwartał zakończył się wynikiem ponad 18,7 mln. Oznacza to wzrost o prawie 18 proc. Z raportu wynika też, że 67 proc. osób aktywnie korzystających z bankowości mobilnej (ponad 12,5 mln) to klienci "mobile only", czyli używający bankowości elektronicznej wyłącznie za pośrednictwem aplikacji. W porównaniu z II kw. 2022 roku przybyło takich osób ponad 500 tys.
Włodzimierz Kiciński, wiceprezes ZBP, przekonuje, że z jednej strony wynika to z łatwości obsługi aplikacji bankowych, a z drugiej z pojawiania się w tych programach nowych funkcji i możliwości. Jego zdaniem następuje tu sprzężenie zwrotne: rosnąca liczba użytkowników apek skłania banki do rozwijania tych narzędzi, a im więcej one oferują, tym więcej osób chce z nich korzystać.
W raporcie ZBP znalazły się także statystyki dotyczące korzystania z bankowości elektronicznej przez firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Na koniec września liczba MŚP posiadających dostęp do bankowości internetowej wynosiła prawie 3,5 mln (nieznaczny wzrost w stosunku kwartalnym). Z podanej grupy ponad 2,3 mln małych i średnich firm aktywnie korzystało z tego rozwiązania w omawianym okresie (oznacza to niewielki wzrost w porównaniu z II kw. 2022 roku).