Do zdarzenia doszło w sierpniu. Teraz okazuje się, że funkcjonowanie sklepów przywrócono przy użyciu terminala w aplikacji
Grupa Nets oraz Softpay wyposażyły duńskie sklepy 7-Eleven w smartfony z aplikacją typu softpos, reagując w ten sposób na cyberatak, którego doświadczyła ta sieć. Informuje o tym serwis Finextra. Do zdarzenia doszło w pierwszej połowie sierpnia, kiedy napastnicy zablokowali kasy i terminale płatnicze w 175 placówkach znanej sieci. Doprowadziło to do ich zamknięcia. Jak się później okazało, był to atak typu ransomware, którego celem jest uzyskanie okupu od poszkodowanego.
Sklepy 7-Eleven zamknięto po ataku w całej Danii (ale tylko w tym kraju, warto mieć na uwadze, że globalnie działa ich ponad 80 tys.). Wtedy to skandynawskie podmioty Nets i Softpay dostarczyły sprzedawcom smartfony Samsunga z aplikacją typu softpos, która umożliwia przyjmowanie płatności na telefonie. Działania te miały potwierdzić ważną rolę takich apek – jeśli nie jako podstawowego rozwiązania do realizowania transakcji, to przynajmniej jako narzędzia zapasowego.
Temat wydaje się ciekawy w kontekście planów Polskich ePłatności, których właścicielem jest grupa Nets. Niedawno mogliście przeczytać w serwisie cashless.pl, że pod koniec tego roku lub na początku kolejnego na rynku powinno się pojawić rozwiązanie PeP Pay, czyli kolejny terminal aplikacyjny. W Biuletynie Urzędu Patentowego ukazała się już informacja o zastrzeżeniu znaku dla tego projektu. Obecnie mają trwać testy oraz finalne prace nad narzędziem.