Z badania organizacji płatniczej wynika, że blisko trzech na czterech Polaków za najbezpieczniejszy środek płatności uznaje karty zbliżeniowe
Prawie dziewięciu na dziesięciu Polaków (88 proc.) w ciągu ostatniego roku skorzystało z co najmniej jednej cyfrowej metody płatności. Częściej niż do tej pory w ten sposób rozliczała się połowa rodaków. Takie wnioski płyną z badania Mastercard New Payment Index 2022. Aż 96 proc. jego uczestników zadeklarowało, że w przyszłości prawdopodobnie skorzysta z nowoczesnej metody płatności.
Najbardziej otwarci na nowoczesne rozwiązania płatnicze (to m.in. portfele mobilne, karty wirtualne czy autentykacja biometryczna) są najmłodsi Polacy. W przypadku tzw. "pokolenia Z" taką gotowość wyraziło ponad 70 proc. ankietowanych. Odsetek spada wraz z przybywaniem lat w metryce i dla tzw. boomersów wynosi już zaledwie 37 proc. Nie powinno też dziwić, że to głównie najmłodsi Polacy korzystają z portfeli mobilnych w smartfonach oraz tzw. urządzeń ubieralnych umożliwiających płatności.
Raport przygotowany przez Mastercarda pokazuje też, że dla ponad połowy (52 proc.) polskich konsumentów przy podejmowaniu decyzji o wyborze metody płatności najważniejsze jest bezpieczeństwo. Drugi w kolejności czynnik to łatwość obsługi oraz wygoda (41 proc.). Blisko trzech na czterech (74 proc.) ankietowanych za najbezpieczniejszy środek płatności uznaje karty zbliżeniowe, a ponad połowa (53 proc.) Polaków wskazuje portfel mobilny w smartfonie jako bezpieczną metodę transakcji.
Pięciu na dziesięciu Polaków zgadza się, że łatwiej jest płacić przy użyciu rozwiązań biometrycznych. Ponad połowa (54 proc.) ankietowanych twierdzi, że w ciągu ostatniego roku częściej niż dotychczas korzystali z technologii biometrycznych podczas zakupów – to najlepszy wynik wśród wszystkich badanych krajów w Europie. Podobna grupa (58 proc.) uważa też, że biometria jest bezpieczniejsza niż uwierzytelnianie dwuetapowe czy kody PIN. Najpopularniejszymi formami wykorzystania tej technologii są odcisk palca (62 proc.) oraz rozpoznawanie twarzy (49 proc.).