Zdaniem rodaków nadrzędną zaletą terminali płatniczych jest ich wygoda - większa niż w przypadku płacenia gotówką
Spółka Fiserv Polska zaprezentowała wyniki badania, z którego wynika m.in., jaka jest skala zainteresowania wśród rodaków korzystaniem z dodatkowych funkcji terminali płatniczych. Na pytanie (wielokrotnego wyboru) o atrakcyjne usługi tego typu, respondenci wskazali przede wszystkim na możliwość skorzystania z cashbacku, czyli wypłaty gotówki przy okazji płatności kartą za zakupy (blisko 41 proc. uczestników badania). Ta usługa cieszy się dużą popularnością wśród mieszkańców wsi, ale też dużych miast.
Terminal może służyć jako bankomat, ale też jako wpłatomat – na tę drugą opcję wskazało ponad 31 proc. uczestników badania i była to trzecia najpopularniejsza odpowiedź. Opcja wpłacania pieniędzy na konto w kasie sklepu cieszy się największym zainteresowaniem wśród osób najmłodszych (ponad połowa pytanych w przedziale wiekowym 18-29 lat). Należy jednak podkreślić, że większość dostawców usług płatniczych nie oferuje wciąż usługi przyjmowania wpłat w terminalach. Zainteresowanie wpłacaniem gotówki nie jest więc równoznaczne z korzystaniem z takiej opcji.
Wśród najpopularniejszych funkcji w terminalu badani wskazywali także na płatności w obcej walucie (32,3 proc. ankietowanych). To rozwiązanie jest znane głównie w gronie młodszych respondentów i kobiet. Poza podium znalazły się: funkcja zwrotu środków na rachunek karty, możliwość zostawienia z pomocą terminala napiwku czy wykupienia okresowego biletu komunikacji miejskiej bezpośrednio na kartę.
Polacy zapytani o to, co jest główną zaletą terminali płatniczych, wskazali przede wszystkim na wygodę (42 proc. badanych). Wśród innych istotnych korzyści wymieniono szybkość realizacji transakcji (28,8 proc.), prostotę obsługi (28,6 proc.) i oszczędność czasu (28,4 proc.). Ponad 13 proc. badanych wskazało na higienę (większą niż w przypadku płatności gotówką), a poniżej 10 proc. na większą kontrolę nad wydatkami.