Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Badanie Polski Bezgotówkowej: gotówka traci na znaczeniu. Ten trend będzie się pogłębiał

Blisko połowa ankietowanych zadeklarowała, że w przyszłości zamierza płacić za pomocą smartfona

Fundacja Polska Bezgotówkowa podzieliła się wynikami badania na temat zwyczajów płatniczych Polaków. Można się z niego dowiedzieć m.in., że w 2021 roku płatności bezgotówkowe stanowiły 57 proc. transakcji w punktach handlowo-usługowych (pozostałe 43 proc. to oczywiście płatności gotówką). Okazuje się, że konsumenci, którzy w trakcie pandemii przenieśli się na bezgotówkowe transakcje, nie wracają do gotówki.

Przeczytajcie także: Cinkciarz pochwalił się nową platformą inwestycyjną

Od 2020 roku obieg bezgotówkowy wyprzedza płatności gotówką. Wówczas proporcje te wynosiły jednak 54 proc. wobec 46 proc. A jeszcze w 2019 roku 46 proc. płatności stanowiły transakcje bezgotówkowe. Z badania wynika, że w kolejnych latach obrót bezgotówkowy może się nadal dynamicznie rozwijać. Wpłyną na to m.in. preferencje płatnicze młodszego pokolenia konsumentów. 9 na 10 respondentów między 18 a 24 r. ż. deklaruje, że płaci bezgotówkowo i posiada konto bankowe.

Badanie FPB pokazuje też, że większymi entuzjastami płatności bezgotówkowych są mężczyźni: 59 proc. wobec 54 proc. po stronie kobiet. Różnica staje się bardziej widoczna w przypadku płatności z wykorzystaniem NFC, a zatem przy użyciu smartfona czy smartwatcha – w ten sposób rachunki reguluje dwa razy więcej mężczyzn niż kobiet. Z płatności bezstykowych z wykorzystaniem NFC korzysta 22 proc. respondentów, ale blisko połowa (47 proc.) ankietowanych przyznała, że w przyszłości zamierza płacić za pomocą smartfona.

Przeczytajcie także: BIK przejmuje Digital Fingerprints

Zdaniem Joanny Erdman, wiceprezes zarządu fundacji, wyniki badania pokazują, że działania podejmowane przez Polskę Bezgotówkową i jej partnerów przynoszą zamierzone efekty. Rozszerzono zasięg płatności bezgotówkowych, z czego korzystają konsumenci. Nadal jednak potrzebne są m.in. działania edukacyjne skierowane np. do seniorów. Ta grupa wiekowa jest najmniej ubankowiona, ale jednocześnie wykazuje ona otwarte podejście do nowych metod płatności.

Badanie "Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce" przygotowane zostało przez zespół pod kierunkiem dr. hab. Michała Polasika i firmę Polasik Research dla Fundacji Polska Bezgotówkowa za pomocą wywiadów telefonicznych Kantar (CATI) na ogólnopolskiej grupie 1000 konsumentów.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies