Liczba aktywnych użytkowników bankowości internetowej wzrosła w czwartym kwartale do 21 mln
Związek Banków Polskich opublikował raport Netbank, zawierający informacje o popularności bankowości internetowej i mobilnej w Polsce. Dokument dotyczy IV kw. 2021 r., a wynika z niego m.in., że na koniec grudnia obowiązywało w naszym kraju blisko 39,4 mln umów umożliwiających dostęp do bankowości internetowej. W porównaniu z ostatnim kwartałem roku poprzedzającego oznacza to wzrost o ponad 3 proc.
Z raportu można się także dowiedzieć, że liczba klientów indywidualnych, korzystających aktywnie (przynajmniej raz w miesiącu) z bankowych usług elektronicznych, sięgnęła w grudniu przeszło 21 mln. To o ponad 8,2 proc. więcej niż w analogicznym kwartale 2020. ZBP dodał, że w porównaniu z grudniem 2020 roku średnia wartość przelewu klienta indywidualnego wzrosła o niespełna 5 proc., ale średnia liczba tych przelewów spadła o 3 proc.
Wciąż rośnie liczba aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych. O ile w ostatnim kwartale 2020 roku było ich niespełna 14,2 mln, o tyle miniony kwartał zamknął się z wynikiem blisko 16,55 mln. Oznacza to wzrost o prawie 17 proc. Z raportu wynika też, że około 60 proc. osób aktywnie korzystających z bankowości mobilnej (prawie 10 mln) to klienci "mobile only", czyli używający bankowości elektronicznej wyłącznie za pośrednictwem aplikacji. W porównaniu z III kw. 2021 roku przybyło takich osób 14 proc.
W raporcie ZBP znalazły się także statystyki dotyczące korzystania z bankowości elektronicznej przez firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Na koniec grudnia liczba MŚP posiadających dostęp do bankowości internetowej wynosiła ponad 3,34 mln (wzrost o 5 proc. w stosunku kwartalnym). Z podanej grupy blisko 2,4 mln małych i średnich firm aktywnie korzystało z tego rozwiązania w omawianym okresie (oznacza to wzrost o 3 proc. w porównaniu z III kw. 2021 roku, ale już o niemal 15 proc. w odniesieniu do tego samego okresu rok wcześniej).