Indyjski fintech ToneTag znany jest m.in. z usługi umożliwiającej płatności zbliżeniowe przy wykorzystaniu fal dźwiękowych
Mieszkańcy Indii zyskają nowy sposób opłacania rachunków. Grupa firm i organizacji umożliwi im wykonanie połączenia telefonicznego, podczas którego zlecą przelew pieniędzy, doładowanie konta u operatora telefonii komórkowej czy opłacenie rachunków. Cały proces ma być prosty i powszechnie dostępny, by zintensyfikować przyswajanie cyfrowych płatności.
Jak informuje serwis entrepreneur.com, nowy projekt jest skierowany przede wszystkim do mieszkańców indyjskiej prowincji. Jej mieszkańcy mają utrudniony dostęp do internetu oraz smartfonów – wciąż są tam popularne proste telefony. Nie ma zatem mowy o szybkim przyswajaniu aplikacji fintechów czy banków. W praktyce oferowana im w zamian usługa wygląda tak, że użytkownik telefonu dzwoni na zautomatyzowaną infolinię i wydaje polecenia związane z płatnościami. Transakcję potwierdza się kodem PIN.
Za rozwiązanie odpowiadała głównie lokalna firma ToneTag. W projekcie brały też udział młody bank NSDL Payments Bank, bank centralny Indii (uruchomił specjalny interfejs dla prostych komórek) oraz NPCI – instytucja nadzorująca system płatności w tym kraju. Chociaż usługa przedstawiana jest jako prosta i bezpieczna, to jednocześnie ma pełnić rolę przejściowego narzędzia płatniczego.
Firma ToneTag powstała przed niespełna dekadą i znana jest przede wszystkim z ciekawego systemu do płatności zbliżeniowych w sklepach stacjonarnych. W tym przypadku używany jest jednak nie moduł NFC, a fale dźwiękowe, którymi przesyła się dane. Tworzone przez firmę oprogramowanie może trafić na różne urządzenia – smartfony, do bankomatów czy terminali płatniczych. Startup opracowuje też własne urządzenia wykorzystujące tę technologie a przeznaczone dla sektora handlowo-usługowego.