PSP, operator Blika, zaznacza, że w strukturze transakcji rośnie znaczenie przelewów na numer telefonu odbiorcy (P2P) oraz płatności w terminalach
Polski Standard Płatności, operator systemu Blik, podał wyniki transakcyjne za ostatni kwartał 2021 roku. Na koniec roku z rozwiązania aktywnie (oznacza to realizację przynajmniej jednej transakcji w każdym miesiącu) korzystało 10,1 mln osób. Spółka zaznaczyła jednak, że po raz pierwszy w tej liczbie uwzględniono także osoby, które wykonały wyłącznie przelewy na numer telefonu Blik (bez nich było to 9,6 mln osób). Z systemu w omawianym okresie mogli korzystać użytkownicy 21,6 mln aktywnych aplikacji bankowych.
W IV kw. użytkownicy Blika zrealizowali 240 mln transakcji, czyli o 70 proc. więcej niż w analogicznym okresie poprzedzającego roku. Cały 2021 rok przyniósł 763 mln transakcji w tym systemie, a od lutego 2015 roku, kiedy uruchomiono rozwiązanie, zrealizowano 1,5 mld operacji. Łączna wartość transakcji w IV kw. wyniosła 32,6 mld zł (wzrost o ponad 70 proc. względem analogicznego okresu 2020 roku). W całym poprzednim roku wartość transakcji wyniosła przeszło 103 mld zł. Od początku uruchomienia systemu jest to już 207,5 mld zł.
Najwięcej transakcji Blikiem w ostatnim kwartale wykonano w handlu internetowym – było ich niemal 161 mln (67 proc. wszystkich operacji, rok wcześniej było to ponad 75 proc.). PSP szacuje, że udział Blika we wszystkich płatnościach e-commerce na rodzimym rynku przekracza 70 proc. Ponad 7 mln transakcji w handlu online rozliczonych zostało przez globalnych operatorów płatności, co oznacza, że użytkownicy systemu coraz częściej płacą za jego pomocą w zagranicznych sklepach. W czwartym kwartale średnio wykonywali 2,6 mln transakcji Blikiem każdego dnia. Rekordowa dzienna liczba transakcji – 3,7 mln – odnotowana została w Black Friday. Średnia kwota transakcji w ostatnim kwartale roku wynosiła 136 zł.
W IV kw. wykonano też blisko 40 mln przelewów na numer telefonu Blik (stanowiło to 16,5 proc. wszystkich transakcji w systemie). Dla porównania rok wcześniej było to 15,5 mln – wzrost wyniósł zatem 155 proc. Z kolei liczba transakcji w bankomatach wzrosła rok do roku o prawie 50 proc. W ostatnim kwartale było ich 10,5 mln. Wypłaty i wpłaty w bankomatach stanowiły 4,4 proc. wszystkich transakcji w systemie.
Na znaczeniu w okresie październik – grudzień zyskały także transakcje w tradycyjnych terminalach płatniczych. Zrealizowano ich ponad 29 mln, a zatem o niemal 150 proc. więcej niż w IV kw. 2020 roku. PSP zaznacza, że wpływ na to miało udostępnienie przez sześć banków (Alior, ING, Millennium, mBank, PKO BP oraz Santander) płatności zbliżeniowych Blik. Do końca roku usługę tę aktywowało 428 tys. osób. Zapłacili ono zbliżeniowo 2,8 mln razy. Dla porównania: w całym pierwszym roku funkcjonowania Blika odnotowano milion transakcji. PSP podał, że wdrożenie tzw. Blika C planuje obecnie 10 kolejnych banków.
Podczas konferencji prasowej poświęconej wynikom przedstawiciele PSP poinformowali, że spółka przygotowuje się do międzynarodowej ekspansji. I o ile rozwój w Polsce nie wymaga nowych źródeł finansowania, o tyle wejście z Blikiem do innych krajów może się wiązać z poszukiwaniem dodatkowego wsparcia. Operator Blika rozważa w tym przypadku różne scenariusze. Obecnie udziałowcami spółki są: Alior, Millennium, Santander, ING, mBank, PKO BP oraz Mastercard.