Dokument, który liczy blisko 200 stron, został opracowany pod egidą ZBP i powstał w oparciu o doświadczenia we wdrażaniu chmury w sektorze
Związek Banków Polskich opublikował standard Polish Cloud 2.0. W opinii instytucji to najbardziej kompleksowy i aktualny dokument (liczy blisko 200 stron), dotyczący stosowania technologii chmurowych w sektorze finansowym. Zawiera zbiór praktyk i rozwiązań umożliwiających bankom sprawną migrację systemów do chmury.
Niespełna dwa lata temu ZBP informował o opublikowaniu dokumentu Polish Cloud. Opracowała go grupa robocza, w skład której weszli przedstawiciele kilkudziesięciu podmiotów, w tym banków i firm technologicznych. Miał to być przewodnik po procedurach, niezbędnej dokumentacji czy poszczególnych etapach procesów wdrożeniowych cloud computingu w bankach. Dokumentację opracowano m.in. w oparciu o wytyczne KNF w sprawie wdrażania w bankach rozwiązań chmurowych
Na przestrzeni kilku kwartałów w temacie cloud computingu zaszły pewne zmiany – firmy z sektora wyrażają coraz większe zainteresowanie tymi technologiami, a ich przyswajanie przyspieszyła pandemia. Korzystając z dotychczasowych doświadczeń, ZBP, Rada Bankowości Elektronicznej i Forum Technologii Bankowych postanowiły zaktualizować dokument z 2020 roku. A właściwie opracować jego nową wersję, w czym udział brali także dostawcy usług chmurowych i firmy doradcze.
Zespół, który aktualizował standard do wersji 2.0 (składał się z ponad 50 osób), pracował na trzech płaszczyznach: aspektów prawnych, szacowania ryzyka oraz wymogów bezpieczeństwa. W efekcie doprecyzowano niektóre definicje oraz charakter i zakres odpowiedzialności dostawcy względem banku, przygotowano ankietę wymagań dla dostawcy usługi chmurowej, ale też opracowano zagadnienia pozwalające ocenić dostawcę usług chmurowych i listę pytań kontrolnych, dzięki którym banki mogą zweryfikować np. kompletność rozwiązań szyfrowania informacji.