Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
AKTUALIZACJA (OST. AKAPIT)
Vinted pod lupą UOKiK. Urząd wszczął postępowanie wyjaśniające

UOKiK podejrzewa, że zasady oferowanych przez Vinted usług mogą narażać klientów na straty finansowe

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że wszczął postępowanie wobec litewskiej spółki Vinted, prowadzącej w naszym kraju platformę e-commerce pod taką samą nazwą. Popularny second-hand online ma narażać użytkowników m.in. na straty finansowe. Jeżeli zarzuty te zostaną potwierdzone, właściciel serwisu zakupowego może zapłacić karę – do 10 proc. rocznego obrotu.

Jednym z wątków badanych przez Urząd jest ponoszenie przez kupujących opłaty za Ochronę Kupującego. Dzięki niej konsument otrzymuje zwrot środków, jeśli kupiony przedmiot nie zostanie wysłany lub dotrze uszkodzony, a także ma zagwarantowaną bezpieczną płatność bez udostępnienia danych osobowych sprzedającemu. Użytkownik płaci za to 2,9 zł plus 5 proc. ceny kupowanego przedmiotu. Ochrona Kupującego jest w serwisie ustawiona domyślnie i zadziała automatycznie po kliknięciu przycisku Kup teraz.

Przeczytajcie także: PZU zaoferuje ubezpieczenia kierowcom Ubera i Bolta

Aby uniknąć tej prowizji, klient musi przed zakupem wybrać przycisk Zapytaj o przedmiot i ustalić szczegóły zapłaty oraz wysyłki indywidualnie ze sprzedającym. Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, przekonuje, że Vinted nie przekazuje konsumentom informacji o możliwości zakupu przedmiotów bez uiszczania wspomnianej opłaty we właściwym czasie, w jasny i jednoznaczny sposób. Procedura nie jest intuicyjna i nie została opisana w regulaminie, więc użytkownicy mogą nie zdawać sobie sprawy z takiej możliwości. Tymczasem mając już dobre doświadczenia z danym sprzedającym, mogliby nie zdecydować się na dodatkowo płatną usługę.

Drugim wątkiem, badanym przez Urząd, jest blokowanie pieniędzy ze sprzedaży, jeżeli konsument nie przekazał firmie wymaganych danych w celu weryfikacji tożsamości. Chodzi o zdjęcie dowodu osobistego (ewentualnie prawa jazdy albo paszportu) czy wyciąg z konta bankowego. Użytkownicy i urzędnicy zwracają uwagę na fakt, że w regulaminie platformy nie ma informacji, że pieniądze mogą zostać zablokowane, a kwestia weryfikacji tożsamości nie została tam uregulowana.

Przeczytajcie także: Aion Bank zaczyna współpracę z Allegro Pay

UOKiK przekonuje, że informacja na temat ewentualnej weryfikacji tożsamości powinna być udzielana najpóźniej przed podjęciem decyzji o pierwszej transakcji za pośrednictwem serwisu. Obecnie kwestie te są opisywane, i to tylko fragmentarycznie, w polityce prywatności, która nie jest częścią umowy. W efekcie niektórzy klienci mogą rezygnować z należnych im pieniędzy w obawie przed przekazaniem firmie wrażliwych danych. Inni spełniają żądania spółki, chociaż nie ma pewności, czy prawidłowo zabezpiecza ona informacje pobierane od konsumentów. UOKiK zapewnia, że poinformował już o tych praktykach prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Dla UODO sprawa nie będzie jednak nowa. W marcu instytucja informowała, że skierowała do Państwowego Inspektoratu Ochrony Danych (litewski organ nadzorczy) wniosek o pomoc dotyczący Vinted. Już wtedy zwracano uwagę na żądanie przez serwis przedstawiania kopii dowodów osobistych użytkowników.

AKTUALIZACJA

Po publikacji artykułu otrzymaliśmy komentarz z biura prasowego Vinted, o następującej treści:

Możemy potwierdzić, że otrzymaliśmy komunikat z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) i w tej chwili jesteśmy na etapie oceny zgłoszonych zastrzeżeń, które traktujemy bardzo poważnie. Choć nie możemy udzielać szczegółowych informacji w zakresie kwestii poruszonej przez UOKiK, jesteśmy gotowi na opartą na współpracy dyskusję z Urzędem na zakwestionowany temat.

Korzystając z okazji chcielibyśmy zapewnić, że dokładamy wszelkich starań, aby naszym użytkownikom dostarczyć łatwą w użyciu, przejrzystą i bezpieczną platformę do kupowania i sprzedawania używanej odzieży. Nasze procedury uwzględniają tzw. Kontrole KYC ("Poznaj swojego klienta"), które są wymogiem prawnym i które są uruchamiane przez naszego dostawcę usług płatniczych w ściśle określonych przypadkach. Nasza Ochrona Kupującego umożliwia ułatwianie bezpiecznych transakcji między członkami platformy, zapewniając szyfrowane płatności, obsługę klienta i politykę zwrotów. Dzięki powziętym środkom oferujemy bezpieczne miejsce, w którym nasi użytkownicy mogą kupować i sprzedawać odzież używaną.

KATEGORIA
PRAWO
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies