UOKiK podejrzewa, że zasady oferowanych przez Vinted usług mogą narażać klientów na straty finansowe
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że wszczął postępowanie wobec litewskiej spółki Vinted, prowadzącej w naszym kraju platformę e-commerce pod taką samą nazwą. Popularny second-hand online ma narażać użytkowników m.in. na straty finansowe. Jeżeli zarzuty te zostaną potwierdzone, właściciel serwisu zakupowego może zapłacić karę – do 10 proc. rocznego obrotu.
Jednym z wątków badanych przez Urząd jest ponoszenie przez kupujących opłaty za Ochronę Kupującego. Dzięki niej konsument otrzymuje zwrot środków, jeśli kupiony przedmiot nie zostanie wysłany lub dotrze uszkodzony, a także ma zagwarantowaną bezpieczną płatność bez udostępnienia danych osobowych sprzedającemu. Użytkownik płaci za to 2,9 zł plus 5 proc. ceny kupowanego przedmiotu. Ochrona Kupującego jest w serwisie ustawiona domyślnie i zadziała automatycznie po kliknięciu przycisku Kup teraz.
Aby uniknąć tej prowizji, klient musi przed zakupem wybrać przycisk Zapytaj o przedmiot i ustalić szczegóły zapłaty oraz wysyłki indywidualnie ze sprzedającym. Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, przekonuje, że Vinted nie przekazuje konsumentom informacji o możliwości zakupu przedmiotów bez uiszczania wspomnianej opłaty we właściwym czasie, w jasny i jednoznaczny sposób. Procedura nie jest intuicyjna i nie została opisana w regulaminie, więc użytkownicy mogą nie zdawać sobie sprawy z takiej możliwości. Tymczasem mając już dobre doświadczenia z danym sprzedającym, mogliby nie zdecydować się na dodatkowo płatną usługę.
Drugim wątkiem, badanym przez Urząd, jest blokowanie pieniędzy ze sprzedaży, jeżeli konsument nie przekazał firmie wymaganych danych w celu weryfikacji tożsamości. Chodzi o zdjęcie dowodu osobistego (ewentualnie prawa jazdy albo paszportu) czy wyciąg z konta bankowego. Użytkownicy i urzędnicy zwracają uwagę na fakt, że w regulaminie platformy nie ma informacji, że pieniądze mogą zostać zablokowane, a kwestia weryfikacji tożsamości nie została tam uregulowana.
UOKiK przekonuje, że informacja na temat ewentualnej weryfikacji tożsamości powinna być udzielana najpóźniej przed podjęciem decyzji o pierwszej transakcji za pośrednictwem serwisu. Obecnie kwestie te są opisywane, i to tylko fragmentarycznie, w polityce prywatności, która nie jest częścią umowy. W efekcie niektórzy klienci mogą rezygnować z należnych im pieniędzy w obawie przed przekazaniem firmie wrażliwych danych. Inni spełniają żądania spółki, chociaż nie ma pewności, czy prawidłowo zabezpiecza ona informacje pobierane od konsumentów. UOKiK zapewnia, że poinformował już o tych praktykach prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Dla UODO sprawa nie będzie jednak nowa. W marcu instytucja informowała, że skierowała do Państwowego Inspektoratu Ochrony Danych (litewski organ nadzorczy) wniosek o pomoc dotyczący Vinted. Już wtedy zwracano uwagę na żądanie przez serwis przedstawiania kopii dowodów osobistych użytkowników.
AKTUALIZACJA
Po publikacji artykułu otrzymaliśmy komentarz z biura prasowego Vinted, o następującej treści:
Możemy potwierdzić, że otrzymaliśmy komunikat z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) i w tej chwili jesteśmy na etapie oceny zgłoszonych zastrzeżeń, które traktujemy bardzo poważnie. Choć nie możemy udzielać szczegółowych informacji w zakresie kwestii poruszonej przez UOKiK, jesteśmy gotowi na opartą na współpracy dyskusję z Urzędem na zakwestionowany temat.
Korzystając z okazji chcielibyśmy zapewnić, że dokładamy wszelkich starań, aby naszym użytkownikom dostarczyć łatwą w użyciu, przejrzystą i bezpieczną platformę do kupowania i sprzedawania używanej odzieży. Nasze procedury uwzględniają tzw. Kontrole KYC ("Poznaj swojego klienta"), które są wymogiem prawnym i które są uruchamiane przez naszego dostawcę usług płatniczych w ściśle określonych przypadkach. Nasza Ochrona Kupującego umożliwia ułatwianie bezpiecznych transakcji między członkami platformy, zapewniając szyfrowane płatności, obsługę klienta i politykę zwrotów. Dzięki powziętym środkom oferujemy bezpieczne miejsce, w którym nasi użytkownicy mogą kupować i sprzedawać odzież używaną.