Liczba aktywnych użytkowników bankowości internetowej wzrosła w drugim kwartale do 20,4 mln
Związek Banków Polskich opublikował raport Netbank, zawierający informacje o popularności bankowości internetowej, w tym mobilnej, w Polsce. Dane dotyczą II kw. 2021 roku, a wynika z nich m.in., że na koniec czerwca w naszym kraju obowiązywało 38,5 mln umów umożliwiających klientom indywidualnym dostęp do bankowości elektronicznej. W porównaniu z pierwszym kwartałem tego roku oznacza to wzrost o 0,6 proc.
Rośnie nie tylko liczba umów, ale też klientów korzystających aktywnie (przynajmniej raz w miesiącu) z bankowych usług elektronicznych. Z raportu ZBP wynika, że w drugim kwartale ich liczba wzrosła o 2,3 proc i wyniosła 20,4 mln. Jeżeli wynik ten porówna się z danymi z II kw. 2020 roku, to wzrost wynosi blisko 7 proc. W okresie kwiecień-czerwiec 2021 r. w zestawieniu z I kw. tego samego roku zauważalnie (o blisko 10 proc.) spadła średnia liczba przelewów na jednego aktywnego klienta. Natomiast średnia wartość przelewu nieznacznie w tym czasie wzrosła.
ZBP informuje także, że największe wzrosty odnotowano w segmencie bankowości mobilnej. W drugim kwartale liczba aktywnych użytkowników aplikacji bankowych zwiększyła się o 4 proc., dzięki czemu na koniec czerwca było ich ponad 15 mln. Dla porównania w II kw. 2020 r. klientów bankujących przy pomocy urządzeń mobilnych było niespełna 13 mln – wzrost wyniósł ponad 17 proc. Związek zaznacza, że o 13 proc. wzrosła liczba aktywnych klientów korzystających wyłącznie z bankowości mobilnej – jest ich już 8,2 mln.
W raporcie znalazły się także statystyki dotyczące korzystania z bankowości elektronicznej przez firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Na koniec czerwca liczba MŚP posiadających dostęp do bankowości internetowej wynosiła niespełna 3 mln, co oznacza nieznaczny wzrost (0,04 proc.) względem pierwszego kwartału. Z podanej grupy ponad 2,1 mln małych i średnich firm aktywnie korzystało z bankowości elektronicznej.