Przelew pozostaje najbardziej popualarną metodą płacenia za usługi w abonamencie
Spółka Blue Media opublikowała wyniki badania "Finanse Polaków w czasach pandemii", w którym przyjrzano się m.in. usługom subskrypcyjnym na naszym rynku. Okazuje się, że z ich internetowej wersji korzysta już sześciu na dziesięciu Polaków. Największą popularnością cieszy się rozrywka bez konieczności wychodzenia z domu. To jeden z efektów pandemii oraz wynikających z niej lockdownów.
Wśród najczęściej używanych usług subskrypcyjnych dominują serwisy z filmami i serialami – korzysta z nich czterech na dziesięciu ankietowanych. Na przestrzeni ostatnich lat nastąpiła tu zauważalna zmiana – jeszcze w 2018 roku rozrywkę w takiej wersji subskrybowało 11 proc. badanych. Za stały dostęp do serwisów muzycznych płaci 15 proc. badanych, podobnie wygląda to w przypadku oprogramowania, np. biznesowego (subskrybuje je 17 proc. badanych). Za gry w abonamencie płaci 11 proc. ankietowanych, taki sam wynik osiągnęła prasa online. O ile jednak w tym pierwszym przypadku zanotowano wzrost, o tyle słowo pisane cieszy się coraz mniejszym zainteresowaniem.
Jedna trzecia ankietowanych korzysta z nieinternetowych usług subskrypcyjnych. Do najczęściej wybieranych należą abonamenty medyczne (12 proc.), jedzenie, w tym posiłki dostarczane do domu (9 proc.) oraz dieta pudełkowa (5 proc). Popularność dwóch ostatnich wzrosła, a wpływ na to miała pandemia. Jej efektem jest także spadek liczby wykupywanych abonamentów na wejścia na siłownię. Z badania wynika, że w przypadku usług offline Polacy stawiają przede wszystkim na te praktyczne.
Najczęściej wybieraną metodą zapłaty za usługi abonamentowe pozostaje przelew. O ile jednak w 2018 roku na rozwiązanie to wskazywało 59 proc. badanych, o tyle obecnie jest to 36 proc. Sposób ten dominuje wśród osób powyżej 55. roku życia. Polacy coraz częściej za subskrypcje płacą kartą (26 proc. wobec 21 proc. w 2018 roku), na znaczeniu zyskuje też Blik, który wskazało 22 proc. badanych. Metoda ta preferowana jest przede wszystkim przez osoby młodsze.