Organizacja dodaje, że podróże służbowe wciąż nie rozkręcają się tak szybko jak te rekreacyjne
Mastercard opublikował raport "Recovery Insights: Ready for Takeoff?", w którym przeanalizowano trendy w globalnym podróżowaniu. W dokumencie przygotowanym przez Instytut Ekonomiczny Mastercard wykorzystano zanonimizowane i zagregowane dane na temat sprzedaży w całej sieci amerykańskiej organizacji. Dzięki temu wiadomo więcej na obecnych trendów w podróżowaniu oraz przyszłości tego segmentu gospodarki.
Raport, dostępny pod tym adresem, wskazuje, że globalnie skala podróży lotniczych pozostaje na niskim poziomie, ale można mówić o pozytywnych zmianach. W jednym na pięć badanych państw rezerwacje lotów krajowych wróciły co najmniej do poziomu 90 proc. sprzed pandemii. Prym wiedzie Francja, gdzie liczba rezerwacji jest wyższa niż przed pandemią. Z kolei w Polsce wskaźnik rezerwacji lotów międzynarodowych wynosi 48 proc. Jesteśmy zatem mniej więcej w połowie drogi do wyników sprzed pandemii.
Amerykańska korporacja zwraca uwagę na fakt, że w skali całego świata wydatki na paliwo wzrosły o 13 proc. w stosunku do poprzedniego najwyższego poziomu w roku 2019. Ścieżkę wzrostu kontynuują podróże drogowe. Kolejny ciekawy wątek dotyczy podróży służbowych – pozostają one około cztery miesiące za podróżami rekreacyjnymi, ale i w tej części rynku widać oznaki ożywienia. Ukraina odnotowała więcej rezerwacji krajowych lotów służbowych niż przed pandemią (118 proc.), dobrymi wynikami mogą się pochwalić Hiszpania (83 proc.) i Francja (79 proc.). W Polsce krajowe podróże służbowe wróciły na razie do poziomu poniżej średniej z roku 2019 (39 proc.).
Na niektórych kierunkach, np. między Australią i Nową Zelandią oraz między Stanami Zjednoczonymi i Ameryką Łacińską a Karaibami, liczba podróży zbliża się do tej notowanej przed pandemią. W części przypadków wynik jest nawet lepszy. Mastercard informuje, że z kolei Europejczycy najchętniej latali do Grecji, na Malediwy i do Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Jednocześnie organizacja dodaje, że pandemia spowodowała obniżenie wydatków w branży do poziomów, jakich nie widziano od ponad 15 lat.
Firma wyjaśnia, że jej badanie wspiera firmy i rządy w zarządzaniu czynnikami ryzyka w gospodarce, jakie spowodował covid-19. Udostępnione dane pomagają zrozumieć zmieniające się tendencje w wydatkach konsumentów oraz odpowiednio na nie reagować. Mastercard podaje przykład linii lotniczej w regionie Dalekiego Wschodu, która na początku zeszłego roku wykorzystała narzędzie Mastercard Test&Learn, aby zrozumieć, co ma wpływ na wyniki finansowe podczas pandemii. Okazało się, że podróże powyżej siedmiu dni wzrosły o prawie dwie trzecie, a liczba biletów kupowanych kilka miesięcy wcześniej zwiększyła się prawie o połowę. Na podstawie tych spostrzeżeń linia lotnicza mogła szybko skorygować swoją strategię z punktu widzenia optymalizacji sprzedaży i lepszej obsługi podróżnych.