Bank centralny podaje, że łączna wartość transakcji ekspresowych w obu systemach wyniosła w trzech pierwszych miesiącach roku 22,2 mld zł
Narodowy Bank Polski zaprezentował raport zawierający dane na temat systemów rozliczeniowych w pierwszym kwartale 2021 roku. Nie zabrakło w nim informacji na temat dwóch popularnych wśród klientów indywidualnych systemów przelewów ekspresowych: Express Elixir od KIR oraz Blue Cash, którego operatorem jest Blue Media. Dane pokazują, że zainteresowanie tymi rozwiązaniami wciąż się zwiększa.
Bank centralny uściślił, że w okresie styczeń – marzec w systemie Express Elixir rozliczono 22 mln zleceń o łącznej wartości 19,4 mld zł. W porównaniu z ostatnim kwartałem 2020 roku oznacza to wzrost o odpowiednio 14 proc. i 2 proc. W systemie zarejestrowano także wzrost średniej dziennej liczby transakcji (o 16 proc. do ponad 244 tys.) oraz średnich dziennych obrotów (o 4 proc. do 216 mln zł). Jednocześnie spadła jednak średnia kwota transakcji i to aż o 10 proc. (do 885 zł).
Z kolei w systemie Blue Cash w omawianym okresie zanotowano 2,6 mln transakcji o łącznej wartości 2,8 mld zł. W porównaniu z poprzednim kwartałem w obu przypadkach oznacza to wzrosty o 3 proc. Wzrosły też średnia dzienna liczba transakcji (o 6 proc. do ponad 28,7 tys.), średnie dzienne obroty (o 6 proc. do 31,2 mln zł). Spadła, choć nieznacznie, bo o 0,1 proc., średnia kwota transakcji (do 1086 zł).
Na koniec marca z systemu Express Elixir korzystało 17 banków oraz NBP. Uczestnikami systemu Blue Cash było 6 banków komercyjnych i 103 banki spółdzielcze (o 4 mniej niż na koniec 2020 roku), a także spółka Blue Media. Po zsumowaniu wyników obu systemów, działających w modelu 24/7/365, okazuje się, że w pierwszym kwartale 2021 roku przetworzyły one 24,6 mln transakcji o łącznej wartości 22,2 mld zł.