Przy okazji instytucje prognozują, jak zmienią się narzędzia płatnicze, nie tylko w Polsce
Bank Millennium przypomniał dzisiaj, że właśnie mija 30 lat od chwili, gdy wydał, jeszcze jako Bank Inicjatyw Gospodarczych, pierwszą w Polsce kartę płatniczą Visa. W chwili debiutu można nią było płacić w około 400 punktach sprzedaży. Dla porównania, w ubiegłym roku liczba terminali płatniczych nad Wisłą przekroczyła milion. Z okazji okrągłej rocznicy firmy przeanalizowały zmiany zachodzące w branży i wskazały kilka trendów w rozwoju płatności, które mogą się okazać istotne w nadchodzących latach.
Z badania #finanseprzyszłości2021 wynika m.in., że na znaczeniu zyska biometria. Ponad połowa respondentów uważa, że za 10 lat płatności biometryczne będą w Polsce nie tylko dostępne, ale też często wykorzystywane. Jednocześnie jednak to na plastikową kartę wskazało najwięcej osób, gdy padło pytanie o to, czym najchętniej będą płacić za dekadę. Na kolejnych miejscach znalazły się gotówka i telefon, dopiero po nich znaleźć można oko czy dłoń.
Kolejnym ważnym trendem będzie rozwój usług bankowych dla najmłodszych klientów. Z kont bankowych korzystają już dzieci 9-letnie. Warto dodać, że kontrolę nad wydatkami dziecka chce mieć ponad 90 proc. rodziców, co będzie sprzyjać popularyzacji rachunków dla nieletnich. Badanie pokazało też, że nadciąga nowa generacja konsumentów. To osoby o wysokich oczekiwaniach, w łatwy sposób poruszające się w cyfrowej przestrzeni. Taki klient domaga się dostępu do wielu narzędzi w jednym miejscu, więc jego aplikacja bankowa powinna zawierać ubezpieczenia, bilety, opcję automatycznych płatności itd.
Millennium i Visa przewidują także, że wzrośnie popyt na "niewidzialność" banku (ale też innych firm). Klient przyszłości nie będzie chciał na co dzień mieć do czynienia z bankiem. Powinien więc on wyręczać konsumenta w wielu kwestiach, np. opłatach czy zakupach. Sporą rolę ma tu do odegrania tzw. internet rzeczy. Ostatnim, ale być może najważniejszym trendem będzie łączenie usług bankowych z ochroną środowiska. Istotne będzie obniżanie śladu węglowego i promowanie zrównoważonych zachowań konsumenckich.