Z sondażu przeprowadzonego na zlecenie Elavonu wynika, że aż 95 proc. respondentów planuje zrobić przynajmniej część zakupów przedświątecznych osobiście, odwiedzając sklepy
– E-handel zyskał na znaczeniu podczas blokady gospodarczej związanej z pandemią, jednak najnowsze badanie Elavonu pokazuje, że osobiste zakupy nadal mają wielu zwolenników i nie zostały wyparte przez sklepy online – mówi Rafał Gołębiewski, dyrektor odpowiedzialny za współpracę z małym i średnim biznesem oraz bankami na Europę w Elavonie.
Sondaż przeprowadzony przez Ipsos Mori wskazuje na wzrost zainteresowania zakupami w sklepach stacjonarnych w okresie świątecznym. Dziewięciu na dziesięciu Polaków (95 proc.) spośród 1092 uczestników badania deklaruje, że planuje robić zakupy świąteczne w sklepie stacjonarnym, z czego 24 proc. twierdzi, że duży wpływ na ich decyzję ma chęć wspierania lokalnej gospodarki.
Wśród korzyści płynących z robienia zakupów w sklepach stacjonarnych, badani wymienili szybkość i łatwość kupowania ze względu na możliwość zobaczenia produktu na żywo, brak komplikacji wynikających z niezgodności produktu z zamówieniem, co zdarza się podczas zakupów online, i możliwość wspierania lokalnych przedsiębiorców.
Warto też zwrócić uwagę na to, że 41 proc. konsumentów planuje w tym roku ograniczyć swoje świąteczne wydatki. Dobra wiadomość to taka, że nieco większy odsetek respondentów (43 proc.) przewiduje, że ich budżet na zakupy nie zmieni się, a 12 proc. zakłada nawet jego zwiększenie. Najbardziej skłonni do zwiększenia świątecznych wydatków w tym roku są najmłodsi badani – w wieku 16-29 lat (23 proc.). Może być to spowodowane mniejszą liczbą wydatków (przeznaczanych np. na socjalizację) w okresie "lockdownu" wśród młodych respondentów.
Powody, dla których ograniczamy świąteczny budżet, są różne. Blisko 32 proc. uczestników badania przewidziało, że w tym roku uroczystości będą odbywać się w mniejszym gronie. 7 proc. respondentów potwierdziło, że pandemia koronawirusa wpłynęła na spadek ich dochodów, co bezpośrednio przekłada się na ograniczenie wydatków na zakupy.
Natomiast e-handel nadal jest w okresie świątecznym istotną częścią rynku. Badani zostali zapytani również o czynniki, które skłoniłyby ich do częstszych zakupów internetowych. Klientom najbardziej zależy na efektywnym i sprawnym systemie dostaw i zwrotów. Do zakupów online 37 proc. respondentów zachęca niezawodny system dostarczania produktów. 32 proc. docenia bezpłatne etykiety zwrotne, a 30 proc. darmowe zwroty towarów.