Z rankingu cashless.pl wynika, że z roku na rok klienci coraz wyżej oceniają bankowość mobilną dostarczaną przez instytucje z Polski
Już po raz piąty redakcja serwisu cashless.pl przygotowała prosty ranking polskich aplikacji bankowych, pokazujący poziom zadowolenia klientów z oprogramowania mobilnego dostarczanego przez poszczególne instytucje. Przypomnę, że o pozycji w rankingu decyduje ocena wystawiona aplikacji przez jej użytkowników, a jeśli jest taka sama – liczba oddanych na nią głosów (więcej głosów to wyższa pozycja w zestawieniu).
Z tak przygotowanego rankingu nie należy wyciągać wniosku, że aplikacja, która jest na pierwszym miejscu, jest bezwzględnie najlepsza na rynku. Pozycja w zestawieniu zależy od ocen wystawionych przez klientów danej instytucji. A ci mają często odmienne od pozostałych użytkowników bankowości mobilnej potrzeby, czy preferencje. Nie jest to więc grupa reprezentatywna.
Ranking przygotowany przez cashless.pl składa się z dwóch oddzielnych zestawień: dla aplikacji przygotowanych na urządzenia z systemem Android oraz iOS. W pierwszym z nich wygrywa IKO, czyli apka przygotowana przez PKO BP. To awans o jedną pozycję w porównaniu z ubiegłym rokiem. IKO posiada obecnie średnią ocenę w markcie Google Play wynoszącą 4,8 na 5 możliwych do zdobycia gwiazdek. O jedną pozycję awansowała także aplikacja mBanku (średnia ocen 4,7 pkt.). Spadek o dwie pozycje zanotowała natomiast aplikacja Moje ING mobile. Obecnie użytkownicy oceniają ją średnio na 4,7 pkt., podczas gdy przed rokiem ocena wynosiła aż 4,9 pkt.
W zestawieniu aplikacji na urządzenia z Androidem zwracają uwagę duże awanse dwóch programów, a więc oferowanych przez Nest oraz BNP Paribas, które obecnie znajdują się na pozycjach odpowiednio 7. i 6, z ocenami na poziomie 4,6 pkt. Zaś największy spadek, o trzy pozycje, zanotowała aplikacja Millennium (obecnie na 8 miejscu w zestawieniu) i Credit Agricole (obecnie na pozycji 12). W porównaniu z poprzednimi latami z zestawienia wypadła aplikacja T-Mobile Usług Bankowych (bank został wchłonięty przez Alior). Pojawiła się za to nowa, należąca do SGB, która zadebiutowała w rankingu na pozycji 11 ze średnią ocen wynoszącą 4,3.
W przypadku rankingu programów na urządzenia z systemem iOS na pierwszej pozycji, podobnie jak przed rokiem, znalazła się aplikacja ING. Może pochwalić się średnią ocen wynoszącą 4,9 pkt., podczas gdy znajdujące się na drugim i trzecim miejscu aplikacje PKO BP i mBanku – 4,8 pkt. Na trzech czołowych pozycjach kolejność od roku się nie zmieniła. Natomiast na czwarte miejsce awansowała aplikacja BNP Paribas, która otrzymała średnią ocenę 4,7 pkt. To największy awans w zestawieniu aplikacji na iOS – w ubiegłym roku aplikacja GOmobile uplasowała się na pozycji 8. Podobnie jak w rankingu aplikacji na Anrdoida także i w zestawieniu dla urządzeń iOS nie ma już aplikacji TMUB. Jest za to SGB, z wynikiem 4,6 gwiazdki uplasowała się na pozycji 9.
Analizując historyczne wyniki rankingu rzuca się w oczy systematyczny wzrost ocen bankowości mobilnej na polskim rynku. W przypadku aplikacji na Androida pierwszy ranking przygotowaliśmy w 2017 r. Wówczas uśredniona ocena wszystkich aplikacji bankowych wynosiła 3,6 pkt. W 2019 r. wzrosła do 3,8 pkt. a w 2020 r. – do 4,1 pkt. Obecnie wynosi 4,2 pkt. Wzrost ocen notują także aplikacje na urządzenia z iOS, z poziomu 3,8 pkt. w 2019 r. do 4,2 pkt. obecnie.