Ma to być pierwsze tego typu rozwiązanie na polskim rynku bankowym. Prace wdrożeniowe są już zaawansowane
Dziś w Warszawie odbyło się kolejne wydarzenie z cyklu Cashless Breakfast. Tym razem w całości było poświęcone wykorzystaniu sztucznej inteligencji przez banki działające na polskim rynku. Pretekstem do spotkania były wyniki ankiety, jaką redakcja cashless.pl przeprowadziła w instytucjach bankowych.
Na ankietę odpowiedziało kilkanaście banków. Jak wynika z zebranych przez nas danych, prawie wszystkie, a więc 12 na 13 instytucji, przeprowadziły już wdrożenia wykorzystujące sztuczną inteligencję. Natomiast wszystkie banki zamierzają w perspektywie najbliższych kwartałów rozpocząć nowe projekty z użyciem AI. Przy czym większość ankietowanych zamierza skorzystać przy wdrożeniach z formuły hybrydowej, czyli część rozwiązań będzie wprowadzać samodzielnie a część – przy współpracy z partnerami zewnętrznymi.
Jeżeli chodzi o obszary, w których rozwiązania z zakresu AI są wdrażane, to w pierwszej kolejności wymienić trzeba marketing – spośród ankietowanych banków aż 9 stwierdziło, że prowadzi lub prowadziło projekty AI w tej dziedzinie. Na drugim miejscu ankietowani wymienili obszar reklamacji – 8 projektów, następnie obsługę klientów – 7 oraz bezpieczeństwo – 5. Pozostałe 5 wdrożeń mieściło się w innych obszarach działalności.
Drugim punktem programu Cashless Breakfast AI była prezentacja przeprowadzona przez Łukasza Gajewskiego, dyrektora departamentu bankowości elektronicznej i relacji z klientami w Nest Banku. W jej trakcie Łukasz Gajewski zapowiedział wdrożenie N!Asystenta, czyli bazującego na modelu językowym GPT-4 pierwszego w Polsce bankowego asystenta AI. – Dzięki niemu klienci będą mogli porozmawiać z bankiem w języku naturalnym, zlecać inteligentne analizy swoich wydatków, a także wykonywać operacje bankowe za pomocą komunikacji głosowej – powiedział przedstawiciel Nest Banku.
N!Asystent będzie ekspertem od oferty Nest! – podpowie, jak załatwić w banku konkretną sprawę, ale może też być wsparciem w zarządzaniu finansami osobistymi. Sprawdzi tempo wydatków, oceni, czy budżet zepnie się na koniec miesiąca oraz wyliczy, ile trzeba odłożyć na zagraniczny wyjazd. W przyszłości pomoże także klientowi, który zgubił kartę płatniczą czy umożliwi zlecenie przelewu. Bank zapowiada, że gama funkcji dostępnych za pośrednictwem N!Asystenta będzie stale uzupełniana.
A czym N!Asystent różnić się będzie od tradycyjnych chatbotów, które funkcjonują w bankach od lat? Przede wszystkim można będzie z nim rozmawiać podobnie jak z człowiekiem – czyli tzw. językiem naturalnym. Będzie zaawansowanym i inteligentnym systemem opartym na modelu GPT-4, dostępnym w ramach usługi Azure OpenAI. N!Asystent zrozumie złożony kontekst i udzieli prostych odpowiedzi na skomplikowane pytania. Pierwsza wersja N!Asystenta zostanie uruchomiona już wkrótce.
Następnie goście Cashless Breakfast AI mogli wysłuchać dyskusji na temat możliwych zastosowań sztucznej inteligencji w bankach. Krzysztof Korus, radca prawny z kancelarii DLK Legal zwrócił uwagę, że przyjęty w ubiegłym tygodniu unijny AI Act wprowadza rozróżnienie, jeśli chodzi o nadzór nad instytucjami finansowymi wykorzystującymi sztuczną inteligencję. – Powstanie specyficzna sytuacja, gdy banki i instytucje pożyczkowe będą z tytułu sztucznej inteligencji raportowały do Komisji Nadzoru Finansowego, natomiast pozostałe podmioty będą podlegały nowemu, organowi, odpowiednio wyszkolonemu, który dopiero powstanie – ocenił przedstawiciel DLK Legal.
Łukasz Gajewski, odnosząc się do AI Act powiedział, że jego przyjęcie jest dobrą informacją dla banków. – Jeśli chodzi np. o wykorzystanie sztucznej inteligencji w narzędziach użytkownika choćby w postaci asystentów, to ta sfera rozwoju nie jest blokowana przez regulatorów. Nie odczuwamy więc, aby AI Act wywrócił nasze podejście do góry nogami – stwierdził przedstawiciel Nest Banku.
Z kolei Piotr Brewiński, wiceprezes fundacji Fintech Poland zwrócił uwagę na to, że choć fintechy pod względem regulacji mają odrobinę większą elastyczność od banków, to również podlegają rygorom nadzorczym. – Zatem ocena tego, w jakim kierunku branża fintech będzie podążać z wdrożeniami sztucznej inteligencji wskazuje na to, że będą to obszary, które są najmniej ryzykowne z punktu widzenia przyszłych wymogów regulacyjnych czy nadzorczych – zaznaczył Piotr Brewiński.
Tradycyjnie Cashless Breakfast zakończyła sesja pytań do prelegentów oraz część networkingowa połączona ze śniadaniem. Partnerem głównym dzisiejszego wydarzenia był Nest Bank. Kolejny Cashless Breakfast już w kwietniu – będzie poświęcony rozwojowi usług insurtech na polskim rynku.